Onlangs was ik bij Oogmetrie Haarlem. Niet voor m’n eigen ogen, maar omdat ze daar net als ik kijken naar de mogelijke oorzaak van lees- en leerproblemen.
Recent heb ik onderstaand beschreven cliëntje naar ze doorverwezen voor nader onderzoek. Het betreffende meisje werd een paar maanden geleden bij mij aangemeld door de intern begeleider van de school. Eind groep 8, een fors leesprobleem, wat door jarenlang héél veel oefenen en inspanning (de zogenaamde leeskilometers maken) steeds tot slechts maar een kleine vooruitgang leidde.
Nu toch de vraag of er misschien sprake is van dyslexie? Of is er iets anders aan de hand?
Nu doe ik geen dyslexie onderzoek, maar kijk ik naar de vaardigheden/voorwaarden die nodig zijn om tot goed lezen te komen. Ja, ook (nog) bij kinderen in groep 8.
Dit doe ik onder andere vanuit de reflexen en ook visuele vaardigheden bekijk ik globaal. Dit meisje viel op beide gebieden uit; reflexintegratie is mijn expertise en daarmee ben ik aan de slag gegaan met haar; om een functioneel oogprobleem uit te sluiten, heb ik haar naar Hans de Bruijn van Oogmetrie Haarlem verwezen.
Nou, dat was maar goed ook, want zij bleek inderdaad een forse visuele belemmering te hebben. Natuurlijk lukte het lezen daarom niet!
Nu een paar maanden verder ziet moeder een heel ander kind! Naast dat het lezen al beter gaat, durft ze nu op de roltrap en in attracties! Voorheen een not-done voor haar. Er gaat letterlijk een wereld voor dit meisje open. Ook het schooladvies werd naar boven bijgesteld, hoewel dat op dit moment niet het belangrijkste is.
Wat ben ik blij dat ik geleerd heb hoe je verder kunt kijken dan alleen maar scherp zien…