skip to Main Content

In deze module behandelen we specifiek die fasen in de psychologische ontwikkeling van kinderen, die rondom het leren lezen en schrijven doorgemaakt worden. Je leert wanneer het brein schoolrijp is en hoe je dat met de zogenaamde lees- en schrijfproef helder kan krijgen. Dit is nodig om vast te kunnen stellen of een kind wat betreft zijn psychologische ontwikkeling echt klaar is om te gaan leren lezen en schrijven.

We nemen een leerzame kijk in het hoofd van het jonge kind. Je leert hoe de denkprocessen zich vormen en transformeren. Je leert hoe een kind zich ontwikkelt in de richting van het schoolse leren.

De inhoud van deze module leert je om niet te vroeg met leesonderwijs en spellingonderwijs te beginnen maar ook niet te laat. Door op tijd te zijn voorkom je problemen als faalangst, afkeer van school en/of lezen, een kloof tussen technisch en begrijpend lezen, een terugval in groep 5 of 6, klakkeloos en fout toepassen van spellingsregels en functionele ongeletterdheid aan het eind van groep 8. (Bron E. Vervaet)

In deze module leer je naast een stukje ontwikkelingspsychologie, zelfstandig de leesrijpheidstoets uitvoeren en interpreteren. De leesrijpheidstoets bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef.

Door de opdrachten die je krijgt tussen de twee bijeenkomsten, ga je direct met kinderen binnen jouw groep of school aan de slag om te leren deze proeven af te nemen en in kaart te brengen of kinderen al lees- en schrijfrijp zijn. Hiermee heb je een waardevol onderzoeksinstrument in handen als toevoeging op je andere signaleringsinstrumenten.

Datum: 19 maart en 2 april 2025 van 14.00 – 17.00 uur

Trainer: Annemieke Hoogeboom-Veldt

Prijs module: € 345,- (btw-vrij) inclusief studieboek/handleiding

Locatie: Praktijk Wonderwijs, Landgoed Duin en Bosch in Castricum

Aanmelden

Deze module is tevens onderdeel van de jaaropleiding ‘Wonderwijzer word je zo!’.
Inschrijven voor alleen deze module kan via onderstaand formulier:

Back To Top