skip to Main Content

Brein in Beweging

“Het is half negen. De bel gaat, juf wil beginnen. We zijn in groep 3, waar Maarten nog druk rondloopt in de klas. Wanneer juf hem zegt te gaan zitten, kruipt hij op zijn stoel en met zijn knieën onder zich op de zitting, hangt hij over zijn tafeltje. Juf heeft flitswoorden klaarstaan op het digibord en vraagt alle kinderen goed te kijken. Maarten zijn hoofd ligt op zijn handen en hij kijkt schuin naar het bord. ‘Maarten, ga recht zitten!’ maant juf hem. Maarten trekt zijn voeten onder zijn billen vandaan waarop ze met een klap de grond raken. Direct zakt hij onderuit in zijn stoel en hangt met zijn hoofd naar achteren. Hij kan zo net de letters zien. De woorden flitsen voorbij, hij kan het niet volgen. Het gaat te snel en hij dwaalt al weer af. Zijn hoofd draait naar links en rechts, hij ziet het plafond en hoort in de verte de klanken voorbij gaan.”

Zomaar een praktijkvoorbeeld dat elke leerkracht wel herkent. Ik weet inmiddels hoe het komt dat een kind doet wat het doet en dat het in de meeste gevallen echt geen onwil is. Het lichaam wil gewoon iets anders doordat het in de ontwikkeling nog niet is waar het op deze leeftijd zou moeten zijn. Dat zie je niet altijd direct aan de buitenkant, echter wanneer je op bepaalde signalen let (zoals de zithouding) dan valt het vaak wel op. Vaak wordt op school van alles getoetst en getest –ook al bij de kleuters-  maar er wordt nauwelijks gekeken naar de concrete voorwaarden die nodig zijn om tot leren te komen in groep 3 en verder.

Ik vind het belangrijk om leerkrachten inzicht te geven in deze voorwaarden. Dat ze hun aanwezige kennis verrijken en integreren. Vooral om ze te leren HOE ze deze meestal ontbrekende voorwaarden en vaardigheden kunnen activeren en oefenen bij kinderen.

Een kind kan niet goed leren schrijven voordat het een potlood kan vasthouden in driepuntsgreep. Stil zitten op een stoel is echt moeilijk wanneer je geen balans kan houden. Lezen is pas mogelijk wanneer je je ogen kan controleren en hiermee een simpele oogvolgbeweging kan uitvoeren.

Allemaal vaardigheden die je op speelse wijze kunt oefenen. Preventief wordt in deze workshop ingegaan op spelen, bewegen en plezier bij het leren op school.

Door samen in beweging te komen geef je elk kind nieuwe vaardigheden mee. Kinderen ervaren direct verandering en als leerkracht observeer je ook direct verandering. En wie geeft dat nou geen goed gevoel? Ik presenteer je graag hoe! Dat doe ik in de workshop Brein in Beweging, waarvoor je via OinO Advies kunt inschrijven. (https://www.oino-advies.nl/event/159/) De eerstvolgende workshop waar je voor kunt inschrijven vindt plaats op woensdagmiddag 14 november in Castricum. Leuk je te ontmoeten!

Back To Top